documents24 Documenten               couple24 Vacatures

Lab5 - Webdevelopment Switzerland

Vraag je tegemoetkoming of parkeerkaart voor personen met een handicap online aan vanaf 1 juli 2016!

Sneller, eenvoudiger en persoonlijker
Gedaan met de ingewikkelde papieren formulieren om een tegemoetkoming of parkeerkaart aan te vragen bij de Directie-generaal Personen met een handicap (FOD Sociale Zekerheid)! Vanaf 1 juli kan dit via een online vragenlijst.

Hoe doe je een aanvraag?
-  Je kan zelf (of met hulp van een familielid of kennis) je aanvraag indienen door met je elektronische identiteitskaart in te loggen op www.handicap.belgium.be en daar een online vragenlijst in te vullen.
-  Je geeft de naam van je behandelend arts op. Zo kan de Directie-generaal Personen met een handicap rechtstreeks bij hem of haar de medische informatie opvragen. Heeft je arts geen recente informatie over je medische situatie, dan maak je het beste een afspraak bij hem of haar.

Wil je hulp?
- Dan kan je terecht bij Sven Huygens via de sociale dienst van het gemeentebestuur, waar we je zullen begeleiden bij het invullen van de vragenlijst. Je kan hiervoor een afspraak maken via het nummer 052/46 82 18 of via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..
- Je kan ook nog steeds terecht bij de maatschappelijk werkers van de Directie-generaal Personen met een handicap. Maak hiervoor een afspraak via het contactformulier op www.handicap.belgium.be of bel naar het gratis nummer 0800/987 99. Het gratis nummer is bereikbaar van maandag tot vrijdag van 8u30 tot 13u. Je kan ook terecht op een zitdag van de DG Personen met een handicap in jouw buurt. Een overzicht van de zitdagen vind je op www.handicap.belgium.be.

Memo: als je hulp wenst, vergeet volgende zaken niet mee te nemen:
-  Je identiteitskaart;
-  Je bankrekeningnummer;
-  De naam van je behandelend arts.

Zodra deze vragenlijst is ingevuld, wordt die elektronisch verstuurd naar de Directie-generaal Personen met een handicap. Daar starten ze onmiddellijk met het behandelen van je aanvraag. De nieuwe manier van werken zorgt voor een snellere, eenvoudigere en persoonlijkere manier van de behandeling van je aanvraag.

Meer info: www.handicap.belgium.be

Unia regio Aalst

UNIA NLWat is Unia regio Aalst?
De kinderopvang weigert je kind in te schrijven omdat het een visuele handicap heeft en je weet niet of dat wettelijk is? Dat kan discriminatie zijn op basis van een handicap. 
Ben jij (autochtoon) samen met een vriend (allochtoon) ingeschreven in een interimkantoor en ben jij de enige die werk aangeboden krijgt? Zoiets is discriminatie op basis van je afkomst. 
Las je een racistische reactie op een online forum? En wil je weten of je hier iets tegen kan doen?

Heb je vragen over gelijke kansen of discriminatie? Word jij gediscrimineerd? Of ben jij getuige van discriminatie? Voor dergelijke situaties kan je contact opnemen met het Unia regio Aalst (vroegere Meldpunt Discriminatie van het Gelijkekansencentrum). Melden heeft altijd zin. Zowel voor jezelf als voor anderen.
Unia regio Aalst behandelt jouw informatie vertrouwelijk en contacteert je enkel als je dit wil. Elk initiatief wordt genomen met jouw toestemming. Indien je jouw contactgegevens vermeldt, krijg je een ontvangstbevestiging van Unia regio Aalst.

Wanneer is er sprake van discriminatie?
Discriminatie kan ontstaan als er sprake is van ongelijke behandeling op basis van één van de volgende criteria:
geslacht, leeftijd, seksuele geaardheid, burgerlijke staat, geboorte, vermogen, geloof of levensbeschouwing, politieke overtuiging, taal, gezondheidstoestand, handicap, fysieke of genetische eigenschap, sociale positie, nationaliteit, zogenaamd ras, huidskleur, afkomst, nationale of etnische afstamming.

Unia  is niet bevoegd voor taal, en vragen i.v.m. gender worden behandeld door het Instituut voor Gelijkheid van vrouwen en mannen

Wat doet het Unia regio Aalst precies?
Unia regio Aalst behandelt meldingen, doet aan projectwerking en geeft beleidsadvies.
1. Behandelen van individuele meldingen:
• Luisteren:
De medewerker luistert naar jouw verhaal in alle vertrouwen. Ben je niet zeker of het om discriminatie gaat? Dan kan je bij Unia Aalst terecht voor meer informatie. Je bent niet verplicht om nadien de persoon of organisatie te verwittigen. Dat beslis jij zelf.
• Registreren:
Elke melding wordt bijgehouden in een databank, dat kan ook anoniem. Zo krijgen we een zicht op het aantal meldingen per sector (op de huurmarkt, op het werk, ...).
• Zoeken:
Unia Aalst zoekt naar een oplossing. Er wordt altijd eerst gesproken met de "beklaagde". Samen met die persoon wordt er naar een oplossing gezocht. Enkel als dat niet blijkt te lukken en de discriminatie bewezen kan worden, zullen gerechtelijke stappen genomen worden.

2. Projectwerking voor verstevigen van een (lokaal) gelijke kansenbeleid:
Sinds 2014 heeft Unia lokale contactpunten. Deze contactpunten werken aan een preventief gelijke kansenbeleid door projecten op te starten, samenwerkingsverbanden aan te gaan en het lokale beleid te adviseren. 

Voor wie?
Unia regio Aalst werkt in de eerste plaats voor alle burgers uit de ruime regio van Aalst. Unia geeft ook vorming- en beleidsadvies aan alle lokale organisaties en stadsdiensten. Unia is steeds bereid tot projectmatige samenwerking.

Wat kost het?
De dienstverlening is gratis. 

Wat zijn de stappen bij een melding rond discriminatie?
Je kan op verschillende manieren discriminatie melden:
• via het meldingsformulier op unia.be/nl/discriminatie-melden
• telefonisch via het gratis nummer 0800 12 800
• met een brief naar Unia Aalst, Werf 9, 9300 Aalst
• door een mail te sturen naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
• door een afspraak te maken.

Indien je een afspraak hebt, breng je best volgende documenten mee:
• identiteitskaart of documenten ter identificatie
• eventuele bewijsstukken en/of verklaringen van getuigen. 

Wetten
Antidiscriminatiewet van 10 mei 2007
Antiracismewet van 30 juli 1981

Contact Unia regio Aalst
Carmen Van Puyenbroeck  Dienst Lokaal - regio Aalst T: 053/72 31 88 - M: 0470/40 50 13 -  F: 02/212 30 30 - Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. - www.unia.be

 

Nuttige externe links:

Interfederaal Gelijke Kansen Centrum 
Instituut voor de Gelijkheid van vrouwen en mannen
Gelijke Kansen Federale Overheid 
Gelijke Kansen Vlaanderen

Overzicht diensten directie-generaal oorlogsslachtoffers

Omwille van de hoge leeftijd van oorlogsslachtoffers, kennen ze vaak moeilijkheden om hun rechten te doen gelden. Hierbij vindt u een beknopt overzicht van de materies die worden behandeld door de directie-generaal oorlogsslachtoffers van de Federale Overheidsdienst Sociale Zekerheid.

Contactgegevens:
FOD Sociale Zekerheid
Directie-generaal Oorlogsslachtoffers
Luchtvaartsquare 31
1070 Brussel
T: 02/528 91 00
F: 02/528 91 22
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Lees meer: Overzicht diensten directie-generaal oorlogsslachtoffers